Weblog F-35-vlieger Smiley

Als een tierelier

Weekend, tijd om bij te komen en ook weer wat aandacht aan mijn gezin te geven. Van 's morgens 8 tot 's avonds 8 zijn we keihard aan het werk op Edwards. Het doel van deze 2 weken is om te testen hoe we onze F-16's, zogenoemde 4e generatie toestellen, kunnen integreren met die van de 5e generatie, de F-35.

Wie: F-35-vlieger majoor Pascal Smaal ('Smiley')
Wat:
werkzaam bij het Nederlandse F-35 operationeel test- en evaluatiedetachement op Edwards Air Force Base in Californië.

Neus van Nederlandse F-35 op Edwards Air Force Base (Californië). Op de achtergrond 2 F-16's.

Neus van Nederlandse F-35 op Edwards Air Force Base (Californië).

Wat zijn bij allerlei inzetscenario's goede technieken en tactieken? Om daar een antwoord op te vinden, vliegen onze F-35's en F-16's uit Tucson deze 2 weken alle soorten missies. Behalve studenten van ons F-16-opleidingssquadron doen ook ervaren operationele vliegers uit Nederland mee. En onze Amerikaanse en Britse collega's. Zie het maar als een mini-Red Flag (jachtvliegoefening in de VS, red.).

Vorige week begonnen we met air to air, luchtruimverdediging. Daarna volgden missies tegen gronddoelen. De vluchten worden steeds complexer. Alles komt dan samen. Welk verschil kan de F-35 in die scenario's maken?

Veel, zo kan ik je verklappen. Dat zag ik al toen ik afgelopen dinsdag mijn kist opstartte voor de eerste missie. Alle deelnemende toestellen stonden ineens op mijn Link-16-netwerk. Dat betekende dat ik alle informatie die de superieure sensoren van mijn F-35 verzamelden real time met hen kon delen.

Het werkte als een tierelier. Hun 'situational awareness' (weten wat er om je heen gebeurt, red.) was indrukwekkend veel groter. En dat is van levensbelang. Zo hadden onze 4 F-16-jongens de eerste dag nog geduchte tegenstanders aan de A-4 Skyhawks. Maar met 1 F-35 erbij bleken we ineens 100 keer effectiever.

Dat belooft nog wat voor de echt complexe missies van later deze week!

Smiley