Weblog oorlogsdagboeken

Voor het eerst onder vuur

Op 30 oktober 1944 maakten we onze 2e bombardementsvlucht. Doel: het bombarderen van de buitenwijken van Waingapoe op Soemba, want daar concentreerden zich troepen. We gingen met in totaal 14 kisten op pad. 2 vluchten met elk 3 toestellen moesten vanaf verschillende hoogten tegelijkertijd bombarderen. De andere 8 toestellen moesten langs de kust van het eiland vliegen op zoek naar vijandelijke schepen: een zogenoemde shipping sweep.

Wie: Kees Merkelbach (1923-2003)

Wat: luitenant-vlieger bij het Netherlands East Indies Squadron van de Royal Australian Air Force (1944)

“Voor het eerst in mijn leven werd er op mij geschoten. Ik was niet bang, maar had een grappig gevoel.”

We vlogen op 10.700 voet. Ons toestel was nummer 3 van de 2e vlucht. De vlucht van kapitein Den Ouden was de 1e en wij kwamen daar pal achter. Vlakbij het doel zouden we de formatie verlaten en dan over het doel vliegen op verschillende hoogten. Wij konden met ons toestel veel verwachten, want we waren het laatste vliegtuig dat over het doel vloog.

Portret Kees Merkelbach.

Oorlogsvlieger Kees Merkelbach.

Bomb release

Op 3 plaatsen rond ons doel stond anti-luchtdoelgeschut opgesteld: wat medium heavy en kustgeschut. Alles verliep goed. Ik zag de 1e vlucht hun run doen. Ik lette op de 2 andere vliegtuigen van mijn vlucht. Zij moesten eerst. Toen waren wij aan de beurt. Ik gaf het toestel over aan Floor en volgde zijn instructies. We hadden de juiste hoogte en snelheid. Ik zag dat het lampje van de bomdeuren ging branden en nog geen seconde later het flikkerende licht van de bomb release. Het knipperde bij elke bom en al die tijd moest ik het toestel op koers en hoogte houden. En kon het geschut ons raken…

10 salvo's van rechts

Na de laatste bom maakte ik een scherpe draai en dook om zo snel mogelijk uit de gevarenzone te raken. Floor riep: "Geschut op 7 uur." Ik had op 5 uur ook al geschut gezien, maakte een linkerdraai en dook. De eerste vuurstoten van het geschut waren niets om je zorgen over te maken. Ze waren ver achter het vliegtuig.

Er kwamen 10 salvo's van rechts. Daarna zag ik de vlammen van de loop van het geschut links en na ongeveer 14 seconden de ontploffingen van de granaten achter het toestel. Voor het eerst in mijn leven werd er op mij geschoten. Ik was niet bang, maar had een grappig gevoel. De salvo's ontwijkend zag ik dat de anderen dat ook deden.

Doel geraakt

De bommen hadden doel getroffen. Daar was ik blij om, want dat betekende dat er de minste schade was voor de inlandse bevolking. We vlogen direct naar huis en kwamen rond 4 uur aan.

Weer een opdracht

De volgende dag zouden we eigenlijk naar huis gaan, 31 oktober. Maar we kregen toch weer een opdracht. We moesten met 4 toestellen op zoek naar schepen voor de kust van Flores. 4 andere vliegtuigen gingen terug naar Soemba, omdat er schepen waren gezien. De rest van de vliegtuigen mocht wel naar huis.

We vertrokken om 12:00 uur en waren vliegtuig 4. We werden nummer 3, omdat een toestel motorpech had. Voor we bij Soemba kwamen, passeerden we een klein eiland zo'n 5 mijl uit de kust en zagen een schip. Het voer rustig door tot de bemanning ons zag. Vluchtleider kapitein Brenand nam een kijkje dichtbij en zag dat er alleen ongeveer 10 Indonesiërs aan boord waren.

Ongeschonden terug

We vlogen verder op 300 meter hoogte en keken uit naar vijandelijke schepen. We passeerden daarbij het dorpje dat we gisteren bombardeerden. We vonden echter geen schepen en keerden om, terug naar Truscott Airbase. Daar stond nog maar een handjevol vliegtuigen. We aten wat, omdat we nog die middag door moesten naar Batchelor. Om 16:30 uur vertrokken we weer, vlogen om een onweersbui heen en arriveerden ongeschonden.

Tot zover! Groeten, Kees

  • Dit is een bewerking van het dagboek van Kees Merkelbach vanwege 75 jaar vrijheid. De originele dagboeknotities zijn opgenomen in de collectie van het NIMH. Op aanvraag kunt u ze daar bekijken.

Reactie toevoegen

Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw bericht mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw bericht mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • was indrukwekend

    Van: 123lolface | 04-06-2019, 12:02