Weblog oorlogsdagboeken

Een onverwachte buit

Wat een geweldige dag. We stonden op 25 november om 04.00 uur op en vertrokken om 06.30 uur van Batchelor naar Truscott met het doel op zoek te gaan naar schepen rond Flores. Elk vliegtuig had 4 500-ponders bij zich en een extra tank in het bommenluik. Op Truscott tankten we bij.

Wie: Kees Merkelbach (1923-2003)

Wat: luitenant-vlieger bij het Netherlands East Indies Squadron van de Royal Australian Air Force (1944)

B-25 Mitchell bommenwerper wordt getrokken.

B-25 Mitchell bommenwerper wordt getrokken (archieffoto).

Volgens het plan zouden we na de sweep terugvliegen naar Truscott en daarna naar Batchelor. Luitenant Schwartz moest met zijn toestel achterblijven met een afgebroken uitlaatpijp. We vertrokken dus met 3 kisten en waren 1,5 uur later boven Timor, passeerden het en vlogen door naar Flores. Halverwege riep Floor dat hij honger had. We hadden alleen ontbeten en het was inmiddels 12.00 uur. Ik had ook honger.

"De andere kisten doken op het schip af met brullende motoren en ratelende mitrailleurs."

Aanval op schip

Ik vloog en zag ineens een Japans vrachtschip voor ons, iedereen keerde terug naar zijn plek. Het was een 'sugar dog' van 150 tot 200 ton (een klein transportschip van minder dan 1.000 ton). De 2 andere kisten doken op het schip af met brullende motoren en ratelende mitrailleurs. Wij deden hetzelfde. We keerden om en zagen dat het schip brandde. De andere 2 toestellen doken er weer op af en 1 van hen liet een bom vallen, maar miste.

Ik deed hetzelfde. Het schip brandde als een fakkel en ik moest hoger blijven door de rook. Floor opende de bommenluiken, keek en zag de midscheeps. Hij drukte de knop in. De bom schampte de brug en viel van het schip. Met een vertraging van 4 seconden ontplofte het onder water. Het schip werd opgetild uit het water en vloog verder in brand. Terwijl we over het schip vlogen vuurden beide boordschutters als idioten.

"We waren 1,5 uur verder en het brandde nog steeds als een fakkel."

Plattegrond Batchelor Airfield.

Plattegrond Batchelor Airfield.

De terugweg

We vlogen door naar Flores. Het toestel van luitenant Romijn kreeg hydraulische problemen en moest omkeren. Het toestel van Janssen en mij gingen verder, maar we zagen geen schepen meer. Op de terugweg passeerden we het schip weer dat we hadden aangevallen. Het was er nog steeds. We waren 1,5 uur verder en het brandde nog steeds als een fakkel. Op 4000 voet zagen we de vlammen nog en het oliespoor. Janssen nam een foto van de sugar dog en we gingen op zoek naar een alternatief doel voor de bommen. Uiteindelijk verdwenen de bommen in zee.

Veilige landing

Terug op Truscott bleek het weer boven Batchelor slecht te zijn. We vertrokken om 10 over 5 voor een vlucht van 1,5 uur. Het weer werd slechter en boven Batchelor hing een onweerswolk. Slechte omstandigheden. We landden gelukkig veilig en waren de enige van de 4 vliegtuigen die de missie hadden afgerond.

Tot zover! Groet, Kees

  • Dit is een bewerking van het dagboek van Kees Merkelbach vanwege 75 jaar vrijheid. De originele dagboeknotities zijn opgenomen in de collectie van het NIMH. Op aanvraag kunt u ze daar bekijken.

Reactie toevoegen

Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw bericht mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw bericht mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.