Luchtmacht eindigt inzet KDC-10 tanker- en transportvliegtuig met vlucht boven Nederland

Het laatste KDC-10 tanker- en transportvliegtuig van Defensie vloog vandaag als afscheid een ronde boven militaire locaties in Nederland. Beide KDC-10’s van McDonnell Douglas  waren bij de militaire organisatie in gebruik sinds 1995. 3 jaar eerder nam Defensie de toestellen over van luchtvaartmaatschappij Martinair en bouwde ze om tot multifunctionele transport- en tankertoestellen.

Archieffoto van een KDC-10 die een F-16 bijtankt.
Archieffoto van een KDC-10 die een F-16 bijtankt.

Daarna zijn ze door de luchtmacht onafgebroken wereldwijd ingezet voor transport van troepen, materieel, hulpgoederen, voor evacuaties en het in de lucht bijtanken van jachtvliegtuigen.

Met de uitfasering van het toestel heeft Defensie geen eigen strategisch luchtransport- en tankercapaciteit meer. Deze is vervangen door deel te nemen aan de internationale tanker- en transportpool. Die is op initiatief van Nederland met 6 landen onder NAVO-vlag opgezet. Het hoofdkwartier is op Vliegbasis Eindhoven gevestigd.

Een Airbus A330 Multi Role Tanker Transport.
Een Airbus A330 Multi Role Tanker Transport.

Airbus A330 Multi Role Tanker Transport

Er wordt nu gevlogen met de Airbus A330 Multi Role Tanker Transport. De eerste 2 vliegtuigen arriveerden vorig jaar. Nederland mag hier jaarlijks 2.000 uren gebruik van maken. In totaal gaan 9 van deze toestellen deel uitmaken van de pool. Ze worden in Eindhoven en in Keulen gestationeerd.

Amerika

Het in de Verenigde Staten gevestigde Omega Air Inc heeft beide KDC-10’s overgenomen, het 1e eind 2019. De laatste gaat eind deze maand naar Amerika. De nieuwe eigenaar gebruikt de toestellen om militaire klanten bij te tanken in de lucht.