Onderzoeksraad publiceert bevindingen verkennend onderzoek NH90-crash

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft vandaag de bevindingen van het verkennend onderzoek naar het NH90-helikopterongeval gepubliceerd. De Inspectie Veiligheid Defensie doet verder onderzoek.

Archieffoto van een NH90 boven het achterdek van Zr.Ms. Groningen.
Archieffoto van een NH90 boven het achterdek van Zr.Ms. Groningen.

Uit de bevindingen blijkt dat de helikopter in de problemen kwam doordat het toestel, door het maken van een bocht, op gelijke snelheid kwam met de wind. De helikopter verloor snel hoogte en raakte binnen enkele seconden te water, ondanks pogingen om de ingezette daling nog op tijd te corrigeren. De helikopter vertoonde geen technische afwijkingen.

Verder onderzoek

De Onderzoeksraad adviseert de IVD bij haar verdere onderzoek een aantal vragen te betrekken. Deze vragen hebben betrekking op de opleiding en training van de bemanning, de keuze om met 1 vlieger per NH90-helikopter te vliegen en de keuzes die zijn gemaakt over de toerusting van het marineschip Zr.Ms. Groningen. De vragen van de Onderzoeksraad over deze achterliggende factoren zullen waar relevant een nadere uitwerking krijgen in het onderzoeksrapport. De IVD heeft tot dusver geen veiligheidswaarschuwing uitgegeven over het vliegen met de NH90.  

NH90-ongeval

Het helikopterongeval met de NH90-helikopter vond op 19 juli van dit jaar plaats nabij Aruba en kostte luitenants ter zee Christine Martens en Erwin Warnies het leven. De twee andere inzittenden overleefden de crash. De crash met de NH90-helikopter heeft diepe indruk gemaakt op de betrokken bemanning van Zr.Ms. Groningen en op de hele Defensieorganisatie.

De nieuwe informatie uit het rapport geeft meer duidelijkheid over de omstandigheden van het ongeluk. Daar zijn lessen uit te trekken voor de toekomst, maar het kan ook confronterend zijn voor de families en meest betrokken collega’s.