F-35 vliegt tijdelijk niet met onweer

Bij F-35A-gevechtsvliegtuigen zijn beschadigde leidingen gevonden. Het gaat om leidingen van het On-Board Inert Gas Generation System (OBIGGS) in een brandstoftank. Hierop kregen alle landen met F-35A’s het advies om vluchten bij onweerscellen te vermijden en de toestellen op de grond te beschermen door een shelter of bliksemafleider. Dit staat in de deze week verschenen 21e jaarlijkse voortgangsrapportage VF-35.

F-35 tijdens vlucht vanaf Edwards Air Force Base om boordkanon te testen (oktober 2018).
F-35 tijdens vlucht vanaf Edwards Air Force Base om boordkanon te testen (oktober 2018).

Het OBIGGS zorgt ervoor dat de kans op explosie van brandstofdampen bij bijvoorbeeld een blikseminslag tot een minimum wordt beperkt. De beschadigde leidingen kunnen ervoor zorgen dat de brandstoftanks minder goed zijn beschermd.

Nadat bij 4 (niet-Nederlandse) toestellen beschadigde leidingen werden gevonden, volgden nadere inspecties. Hierbij werden meer beschadigde leidingen aangetroffen, waaronder ook bij Nederlandse F-35A’s. De oorzaak van het probleem wordt nog onderzocht.

Geen invloed opbouw

Het probleem met het OBIGGS en het lopende onderzoek hebben geen invloed op de zogeheten status Initial Operational Capability (IOC) eind 2021. Dit betekent dat de luchtmacht verder gaat met het stapsgewijs opbouwen van het 1e F-35 squadron in Nederland op Vliegbasis Leeuwarden. De IOC-status wordt onder meer bereikt als de luchtmacht in staat is om een bepaalde periode op uitzending te gaan met een F-35 detachement.