Havenbeschermingsacties ter voorbereiding op situaties waar je niet op hoopt

Met de bevrijding van 130 gegijzelde leerlingen van de opleiding Veiligheid & Vakmanschap eindigde  gisteren Port Defender Rotterdam. Maar er gebeurde wel meer dan dit. De Rotterdamse haven was namelijk 3 dagen lang het toneel van de grote havenbeschermingsoefening. Samenwerking tussen verschillende veiligheidsdiensten stond centraal. 

Gewonde ‘gegijzelden’ worden overdragen aan de hulpdiensten

Gewonde ‘gegijzelden’ worden overdragen aan de hulpdiensten.

In diverse casussen kreeg de haven te maken met een verhoogde dreiging. Gisteren kwamen de scenario’s bijeen in een spetterend slotstuk: de gijzeling van de ‘nietsvermoedende’ passagiers  op een veerboot. Terwijl de Dienst Speciale Interventies (DSI) het door terroristen gekaapte schip moesten bevrijden, kregen marineduikers, vliegers en militairen van de maritieme explosieven opruimingsdienst hun eigen uitdagingen voor de kiezen.

3 rubber boten naast elkaar op snelheid op zee, van bovenaf gezien.

Ook de Maritime Special Operations Forces (MARSOF) droeg zijn steentje bij.

Integratie

Door verschillende dreigingsscenario’s met elkaar te integreren hadden de verschillende spelers de kans om naast de eigen vaardigheden ook de onderlinge samenwerking te beoefenen.  Het ging om de marine, de luchtmacht, de DSI, de Kustwacht, het Havenbedrijf Rotterdam, Politie eenheid Rotterdam, Loodswezen Rotterdam en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Kruisbestuiving

Directeur Operaties Koninklijke Marine Brigadegeneraal der mariniers Jeff Mac Mootry: “Die kruisbestuiving tussen de verschillende veiligheidspartners is het belangrijkste om te beoefenen. Dit geldt vooral op het gebied van onderlinge communicatie, werkwijzen en procedures. Dit alles om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op situaties waar we uiteraard niet op hopen, maar zeker niet kunnen uitsluiten.”

De marine voert jaarlijks meerdere havenbeschermingsoefeningen uit. Port Defender werd dit jaar voor de 4e keer gehouden.