Militaire en civiele verkeersleiders naast elkaar op Schiphol

Na 70 jaar is  de militaire verkeersleiding weer terug op de plek waar die in Nederland ooit begon: Schiphol. Civiele en militaire luchtverkeersleiders werken daar vanaf nu schouder aan schouder. Daardoor is het Nederlandse luchtruim efficiënter te benutten. Staatssecretaris Barbara Visser en minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bezochten vandaag de vernieuwde operations room.

Na jarenlange voorbereiding verhuisden de luchtverkeersleiders van het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) vorige maand naar Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost. De colocatie legt een stevig fundament voor de herindeling van het Nederlandse luchtruim. Vanuit Schiphol-Oost wordt nu zowel het civiele als het militaire luchtverkeer tot ongeveer 7,5 km hoogte via één luchtverkeersleidingssysteem afgehandeld.

De militaire luchtverkeersleiding voor het hogere luchtruim integreerde in april 2017 al met Eurocontrol’s Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC). Nederland kent nu nog maar 2 in plaats van 3 luchtverkeersleidingcentra.

Grote winst

Deze civiel-militaire operations room is een van de grootste veranderingen in luchtverkeersleiding in Nederland. Het werd mede gefinancierd door de Connecting Europe Facility van de Europese Unie.

Van Nieuwenhuizen onderstreepte het grote belang van een goede samenwerking tussen de civiele en militaire luchtverkeersleiders: "Dit levert grote winst op. De ruimte in de lucht is schaars en die moeten we samen zo goed mogelijk benutten. Dit is een grote stap voorwaarts naar de herindeling van het luchtruim. Elke dag leveren de verkeersleiders in Nederland een topprestatie."

Visser vindt de colocatie een voorbeeld van een krijgsmacht die actief samenwerkt. "Het vormt de start van een intensief partnerschap tussen Defensie en de burgerluchtvaart. Het is een samenwerking die Defensie moet garanderen dat ons oefengebied in het luchtruim voldoende groot blijft. Het moet er ook voor zorgen dat de burgerluchtvaart dat luchtruim kan gebruiken, als Defensie niet vliegt. Een win-win situatie dus. Om de militaire organisatie formeel op Schiphol-Oost te laten werken, moet de reorganisatie worden afgerond en daar zijn we nu mee bezig."

Betere samenwerking

Directeur Michiel van Dorst van LVNL en Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt zijn tevreden met deze nauwe samenwerking. "De colocatie is een belangrijke stap voorwaarts in de dagelijkse operaties ", aldus Van Dorst, "We kunnen beter samenwerken bij mogelijke toekomstige ontwikkelingen zoals de herindeling van het luchtruim." Luyt: "Door de colocatie komen we vanuit sterk samenspel tot veilig, efficiënt en kosteneffectief luchtruimgebruik boven Nederland. Ik ben blij met ons gezamenlijke transitievermogen en onze professionaliteit."

De militaire verkeersleiding blijft onderdeel van het Air Operations Control Station van het Commando Luchtstrijdkrachten. De nauwe samenwerking met de militaire gevechtsleiding, bij het Air Operations Control Station in Nieuw-Milligen bij Apeldoorn blijft intact.