Defensie vervangt 4- en 10-tonner-vrachtwagens (video)

Het zijn de werkpaarden van Defensie. Al sinds eind jaren ’70 vormen de 4- en 10-tonner-vrachtwagens de logistieke ruggengraat van de krijgsmacht. Maar na jaren trouwe dienst is het tijd voor deze iconen ‘om het stokje over te dragen’ aan eigentijdse krachten. Truck- en bussenfabrikant Scania gaat ze vervangen.

Een 'oude' 4-tonner ploegt door de modder van het Franse oefenterrein La Courtine.

Een 'oude' 4-tonner ploegt door de modder van het Franse oefenterrein La Courtine.

De eerste leveringen aan Defensie staan gepland voor eind 2018. De instroom naar de eenheden loopt tot begin 2022.

Het grootste voordeel van de nieuwe trucks ten opzichte van hun voorgangers is hun flexibiliteit. Door een speciaal frame kan naar keuze een laadbak, personeelsmodule of container geplaatst worden. Bij de containers gaat het om een commandovoerings-, communicatie-, werkplaats- of goederenvariant.

Video: Bekijk de animatie voor meer informatie over de nieuwe trucks.

Schone motor

Er komen in totaal 19 varianten van de truck. Ze zijn te voorzien van een kraan en in korte tijd kan de gewone cabine in z’n geheel worden vervangen door een gepantserd exemplaar. Deze kan worden uitgerust met een vanuit de cabine bestuurbaar wapensysteem . De dieselmotor voldoet aan de laatste uitstooteisen. De krachtbron rijdt indien nodig ook op vliegtuigbrandstof of diesel van mindere kwaliteit. Betere is in verre missiegebieden vaak niet voorhanden.

Levensduur

De technische levensduur van de voertuigen is bij normaal gebruik voorzien op 25 jaar.De verantwoordelijkheid voor de technische inzetbaarheid ligt bij de fabrikant. Het onderhoud wordt gedaan door een combinatie van militairen en de fabrikant.