Actueel

Deze hoofdrubriek bevat 7 rubrieken:

Litouwen blij met Nederlandse luchtbewaking (video)

"De missie Baltic Air Policing is van groot belang voor de bevolking van Litouwen. We voelen ons veilig door de Nederlandse luchtbewaking. Het is een geruststellende gedachte dat de NAVO voor ons zorgt." Dat zegt kapitein Ernestas Karanauskas, de 'gastheer' op de Litouwse vliegbasis van de stad Siauliai. Hij werkt nauw samen met het meer dan 80-koppige Nederlandse detachement dat sinds januari met 4 F-16's het Baltische luchtruim bewaakt.

vlieger controleert F-16

Een Nederlandse vlieger controleert zijn F-16 op de Litouwse vliegbasis Siauliai

De Nederlandse BAP-bijdrage is na ruim 2 maanden halverwege. Detachementscommandant majoor Martin kijkt tevreden terug op het eerste deel van de 43ste NAVO-rotatie die Nederland voor zijn rekening neemt. "We werken met een professioneel team en hebben dit vaker gedaan." De politietaak van de luchtmachters in Oost-Europa is vergelijkbaar met die boven Nederland. "Nu zitten we alleen in een andere hoek van het NAVO-luchtruim."

Video: F-16's boven het Baltische luchtruim

Toestellen begeleiden

De Nederlandse vliegers gaan op toestellen af die zich niet aan internationale regelgeving houden in of nabij het Baltische luchtruim. Ze bekijken de situatie in de lucht en begeleiden de toestellen verder in de goede richting. Het gaat vooral om Russische vliegtuigen. Die dienden bijvoorbeeld geen vluchtplan in of hebben hun transponders uitgezet, waardoor geen contact mogelijk is met de luchtverkeersleiding.

 

In de afgelopen 2 maanden zijn er minder onderscheppingen geweest dan verwacht, vertelt Martin. Over precieze aantallen doet hij geen uitspraken. De eerste onderschepping is bekend: die was eind januari. Toen begeleidden Nederlandse F-16's een Russische Antonov-26 'Curl' en een Sukhoi-24 'Fencer' die hun transponders hadden uitgezet.

Betere faciliteiten

Commandant majoor Martin was in 2005 ook in Litouwen voor de eerste Nederlandse BAP-bijdrage. Toen lag het aantal onderscheppingen lager dan de afgelopen jaren, vergelijkt hij. Een ander verschil betreft de omstandigheden. "De faciliteiten zijn nu beter. Toen stonden onze F16's in clam shelters en was de startbaan van betonplaten", herinnert hij zich. Nu rekenen de Nederlanders zich rijk met 4 ruime F-16-hangars en een geasfalteerde startbaan.

De Nederlandse missie eindigt over anderhalve maand. Op 1 mei is de overdracht aan Polen.

Defensie beschermt wat ons dierbaar is.