Actueel

Deze hoofdrubriek bevat 7 rubrieken:

Hoofdmotoren weer terug in Zr. Ms. Karel Doorman

Het logistiek ondersteuningsschip Zr. Ms. Karel Doorman heeft weer 2 hoofdmotoren. Vanochtend is de 85.000 kilo wegende stuurboordhoofdmotor (rechts) aan boord gebracht. In december was het bakboordexemplaar al geleverd. Maart vorig jaar raakte 1 van de 2 hoofdelektromotoren ernstig beschadigd tijdens een vaartocht.

De 85.000 kilo wegende stuurboordhoofdmotor wordt aan boord gebracht via de roll-on-roll-offklep aan de achterkant.

De 85.000 kilo wegende stuurboordhoofdmotor wordt aan boord gebracht via de roll-on-roll-offklep aan de achterkant.

De reden bleek een ontwerpfout. Beide hoofdelektromotoren werden aangepast bij de motorbouwer in het Franse Nancy. Een ingrijpende operatie, waarvoor op 2 plaatsen 2 dekken van het schip werden open gezaagd. De komende weken wordt de 2e motor weer ingebouwd. Dit gebeurt onder leiding van scheepsbouwer Damen, ondersteund door motorfabrikant General Electric en de marine.

Terug naar zee

De bemanning is inmiddels bezig met vaar- en inzetgereed worden. De 1e fase is afgerond en daarin is vooral gekeken naar de leef- en werkveiligheid aan boord. De planning is om in april naar zee te gaan voor varende beproevingen. In mei moet het schip weer helemaal vaargereed zijn. De bemanning werkt ondertussen aan het predicaat ‘inzetgereed’. Eind dit jaar moet het zover zijn. Dit gebeurt stapsgewijs. Na de 1e fase volgen onder meer de onderwerpen veilig varen, calamiteitenbestrijding (brand en averij), het wapenen tegen externe dreigingen en optreden in het hoogste geweldsspectrum. Meer hierover is te lezen in Alle Hens 1-2, 2017.

Wat kan de Doorman?

Zr. Ms. Karel Doorman is een logistiek ondersteuningsschip, een joint logistic support ship (JSS). Het is met een lengte van 205 meter het grootste schip van de Nederlandse marine. Het multifunctionele schip heeft 3 hoofdtaken: het bevoorraden van andere schepen, strategisch zeetransport en het logistiek ondersteunen van operaties op het land (seabasing). In 2014 leverde het schip 1.000 ton hulpgoederen af aan door ebola getroffen West-Afrikaanse landen.

Het schip is vernoemd naar schout-bij-nacht Karel Doorman, die leidde het geallieerde eskader tijdens de Slag in de Javazee op 27 februari 1942. Hij sneuvelde daarbij.

Defensie beschermt wat ons dierbaar is.