Extra vleugels voor Europees luchttransport

De uitbreiding van de luchtvloot met 31 Italiaanse toestellen is een forse impuls voor het European Air Transport Command (EATC). Het commando op Vliegbasis Eindhoven zorgt voor een efficiëntere inzet van Europa’s schaarse transport- en tankvliegtuigcapaciteit. 

Italiaanse Boeing KC 767A tankt 2 gevechtstoestellen bij in de lucht. Het toestel geldt als een van de meest moderne tankvliegtuigen van het moment.

Italiaanse Boeing KC 767A tankt 2 gevechtstoestellen bij in de lucht.

Het commando bepaalt vanaf nu de inzet van de Italiaanse vliegtuigen. Het gaat om:

  • 4 Boeing KC 767A-tankvliegtuigen;
  • 20 C-130 Hercules-transportvliegtuigen;
  • 7 C-27 Spartan-transportvliegtuigen.

Daarmee wordt de EATC-vloot uitgebreid tot meer dan 220 toestellen. Dit aantal vormt 60% van de totale Europese militaire luchttransportcapaciteit.

Zo min mogelijk leeg

Het EATC plant en stelt de inzet vast voor missies van de deelnemende landen. Dit zijn België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Italië, Nederland en Spanje. Door toestellen zo min mogelijk leeg te laten vliegen, vergroot het EATC de efficiëntie van de inzet. Overigens is uitbreiding van de schaarse transport- en tankcapaciteit een van de speerpunten voor het Nederlandse EU-voorzitterschap.

Reden succes

De diversiteit van de vloot maakt flexibele inzet mogelijk. Dit draagt weer bij aan de doelstelling van het EATC. Een andere reden voor het succes is de opzet van het concept. In principe beschikt de EATC-commandant over de toestellen. Maar mocht een van de landen zijn toestellen tijdelijk nodig hebben, dan is dit ook mogelijk. Zo kunnen landen ook altijd aan hun nationale verplichtingen voldoen. Zo blijft ook de nationale onafhankelijkheid gewaarborgd.

De staf op Eindhoven bestaat uit meer dan 200 mensen uit alle deelnemende landen.