Sleepboten

De sleepboten van de marine assisteren bij het af- en ontmeren en het verhalen (verplaatsen naar een andere ligplaats). De sleepdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week inzetbaar.

Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.

Lees ook: Marine kan eerste elektrische werkboot in gebruik nemen (22 november 2023)

Klassen

De sleepdienst bestaat uit 3 sleepboten van de Noordzee-klasse (type ASD Tug 2810 Hybrid), de Linge-klasse-sleper Gouwe, 2 kleine sleepboten van de Breezand-klasse en 5 kleine sleepboten van de Schelde-klasse.

Specificaties

Per scheepsklasse
Specificatie

Noordzee-klasse

Linge-klasse

Breezand-klasse

Schelde-klasse
Lengte   28,67 m 27,45 m 16,53 m 10,8 m
Breedte    10,43 m 8,3 m 5,32 m 3,8 m
Diepgang   5,15 m 2,7 m 1,8 m 1,6 m
Waterverplaatsing   604 ton 380 ton 74,5 ton 25 ton
Trekkracht   60 ton 22 ton 11 ton 1 ton
Bemanning   5 5

3

3

Boegnummers

Noordzee-klasse

  • Noordzee: A871
  • Waddenzee: A872
  • Zuiderzee: A873

Linge-klasse

  • Gouwe: A878

Breezand-klasse

  • Breezand: Y-8018
  • Balgzand: Y-8019

Schelde-klasse

  • Schelde: Y8055
  • Wierbalg: Y8056
  • Malzwin: Y8057
  • Zuidwal: Y8058
  • Westwal: Y8059

Schietschijf

De sleepboten verzorgen ook rondvaarten, het vervoer van personeel en goederen, en hijsoperaties met helikopters. Zij dienen dan als varend platform waarop personen uit de helikopter worden afgezet of (oefen)gewonden vanaf worden gehesen. Ook assisteren ze bij schietoefeningen door het slepen van een schietschijf. Afhankelijk van het kaliber waarmee wordt beschoten hangt het gesleepte doel enige honderden tot duizenden meters achter de sleepboot. De sleepboot kan waarnemers aan boord hebben die de misafstanden bepalen en aan het schietende schip terugkoppelen.

Bemanning

Op de Noordzee-klasse zit een 4-koppige bemanning: een kapitein, een bootsman (= stuurman), een machinist en een matroos. De Linge-klasse wordt gevaren door een 5-koppige bemanning: een kapitein, een eerste én een tweede machinist, een bootsman en een matroos. De Breezand- en Schelde-klasse worden bemand door 3 bemanningsleden (kapitein, machinist en bootsman).

Hybride slepers

De sleepboten uit de Noordzee-klasse van het type ASD Tug 2810 Hybrid zijn gebouwd door Damen Shipyards. De hybride boten worden zowel elektrisch als door een verbrandingsmotor aangedreven. Hierdoor verbruiken ze minder brandstof en stoten minder schadelijke stoffen uit dan de andere sleepboten. Niet direct gebruikte elektrische energie wordt opgeslagen in een batterijpakket. Daarmee zijn bijvoorbeeld scheepshuishoudelijke systemen te voeden.

De Lingeklasse is in 2016 vervangen vanwege de leeftijd (met uitzondering van de Gouwe uit 1997), maar ook omdat de marine sterkere slepers nodig had. De te assisteren schepen werden steeds groter en zwaarder. De trekkracht van de Lingeklasse is 22 ton, die van de Noordzee-klasse 60,2 ton. Deze sleepboten bieden in de standaarduitvoering plaats aan 8 personen.

Vervanging werkboten Schelde-klasse

Defensie vervangt de kleine werkboten van de Schelde-klasse. De 3 nieuwe boten gaan de huidige 5 boten aflossen en zijn een primeur voor de marine, want ze zijn volledig elektrisch. Stormer Marine B.V. en Defensie Materieel Organisatie (nu Commando Materieel en IT) tekenden op 4 november 2022 het contract. Het bedrijf levert de boten in 2023 en 2024. De eerste elektrische werkboot de Bolder is 22 november 2023 in dienst genomen. De Beting en Bakspier zijn waarschijnlijk in 2024 klaar voor gebruik.

Video: Verkeerscentrale Den Helder

De Productgroep Havenfaciliteiten van de Koninklijke Marine ondersteunt militaire eenheden in de thuishaven van de vloot: Marinebasis Den Helder. Ze zorgen voor de haven en sleepdiensten door in- en uitkomende militaire scheepvaart naar de juiste plaats te loodsen en veilig vast te leggen aan de steiger. Het team maakt een steigerplanning voor binnenliggende marineschepen en houdt vanaf de wal de systemen van deze schepen in de gaten. Zodat in het geval van brand of andere calamiteiten direct ingegrepen kan worden. Naast ondersteuning aan marineschepen biedt de verkeerscentrale ook hulp aan civiele schepen die in en rondom Den Helder in de problemen zijn geraakt.

Voor haar taken beschikt het team over verschillende sleepboten, waarvan de 3 hybride sleepboten van de Noordzee-klasse de nieuwste zijn. Met een trekkracht van 60 ton en een hybride aandrijving zijn dit de moderne werkpaarden van de haven. Vanuit Den Helder kan de vloot altijd rekenen op de Productgroep Havenfaciliteiten.