Amfibisch transportschip (LPD)

De marine heeft 2 amfibische transportschepen, Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt. De belangrijkste taak is het ondersteunen van amfibische operaties, op de grens van land en water. De schepen kunnen zonder haven personeel en goederen aan land brengen. De schepen kunnen daarnaast dienst doen als varend commandocentrum voor het aansturen van grootschalige amfibische en maritieme operaties.

Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.

Lees ook: Nieuwe Amfibische Transportschepen beter geschikt voor oorlogsomstandigheden (6 maart 2024) en Combinatie van raket en granaat vervangt Goalkeeper(14 januari 2021)

Specificaties per amfibisch transportschip
Specificatie

Zr.Ms. Rotterdam                                  

Zr.Ms. Johan de Witt

bemanningsleden   150 146

passagiers

517 (mariniers, andere opstappers) 555
waterverplaatsing   12.750 ton 15.500 ton
lengte  166 meter 176 meter
breedte  27 meter 29 meter
diepgang  6 meter  6 meter
voortstuwing  4 x Stork Wärtsilä, totaal 19.800 pk, 2 x HEM (hoofd elektromotoren) 4 x Stork Wärtsilä, totaal 19.800 pk, POD (Podded Propulsers)
snelheid  21 knopen 19 knopen
bewapening 
  • tot 10 zware 12,7mm-mitrailleurs
  • 2 x Goalkeeper 30mm-snelvuurkanon
  • tot 10 zware 12,7mm-mitrailleurs
  • 2 x Goalkeeper 30mm-snelvuurkanon
sensoren 
  • radars voor oppervlaktedoelen en navigatie
  • radar-interceptiesysteem
  • chaff voor radarmisleiding
  • torpedomisleidingssysteem
  • radars voor oppervlaktedoelen en navigatie
  • radar-interceptiesysteem
  • chaff voor radarmisleiding
  • torpedomisleidingssysteem
helikopters 

6 NH90-, Cougar- of Chinook-helikopters

6 NH90-, Cougar- of Chinook-helikopters

landingsvaartuigen

4 tot 5 4 tot 6

Geen haven nodig

De amfibische transportschepen worden ook wel Landing Platform Docks (LPD) genoemd.
Om zonder haven personeel en goederen aan land te brengen, kan de achterzijde van het schip tot 4 meter zakken. Zo stroomt water het inwendige dok binnen en kunnen de meegevoerde landingsvaartuigen van het LPD uitvaren. De Rotterdam kan 2 LCU- en 3 LCVP-landingsvaartuigen in zijn interne dok meevoeren. De Johan de Witt 2 LCU’s en 4 LCVP’s. 

De amfibische transportschepen zijn in staat een bataljon van 610 mariniers te transporteren en aan land te zetten (debarkeren), inclusief voorraden voor 10 dagen. LPD's worden ook ingezet bij crisisbeheersingsoperaties, natuurrampen en evacuaties. Op het (helikopter)dek kunnen 2 helikopters landen.

Zelfvoorzienend

Een LPD is zonder problemen een maand lang zelfvoorzienend. Dit betekent dat er voorraden voor een compleet mariniersbataljon en voor de bemanning aan boord zijn. Ook heeft het schip een ontziltingsinstallatie waarmee drinkwater uit zout zeewater kan worden gemaakt.

LPD's beschikken bovendien over operatietafels, intensive care bedden, behandelkamers en een noodhospitaal voor 100 patiënten.

Landingsvaartuigen

Elke LPD beschikt over 4 landingsvaartuigen van het type Landing Craft Vehicle and Personnel (LCVP) of van het type Landing Craft Utility (LCU). Daarnaast kan een LPD vrijwel elk type voertuig transporteren. Er is ruimte voor 32 tanks van het type Leopard 2-gevechtstank en Patriot-luchtafweerraketsystemen.

Video: Amfibische transportschepen

De amfibische transportschepen van de Koninklijke Marine zijn de schakel tussen zee- en landoperaties. En zorgen dat mariniers op de grens van water en land kunnen opereren. Zr.Ms. Rotterdam en Johan de Witt leveren vanaf zee ondersteuning aan amfibische operaties. Hun hoofdtaak is het aan land brengen van 600 gevechtsklare mariniers. Ook dienen ze als commandoplatform voor grootschalige amfibische operaties en operaties op zee. Ze kunnen ook worden ingezet in conflictsituaties, bijvoorbeeld voor evacuaties of het bieden van humanitaire noodhulp.

De schepen zijn vliegveld, haven, parkeerplaats en ziekenhuis in een. Met een ruim helikopterdek waar 2 helikopters tegelijkertijd kunnen opereren. Een groot inwendig dok waar mariniers met landingsvaartuigen en rubberboten in en uit kunnen varen. Een voertuigendek met ruimte voor zo'n 2 kilometer aan voertuigen. En een vrijwel volledig ziekenhuis met chirurgische capaciteit en intensive care.

In een wereld waar een groot deel van de bevolking leeft in verstedelijkte kustgebieden is het belangrijk om juist daar in te kunnen grijpen, wanneer nodig. De veelzijdige amfibische transportschepen van de Koninklijke Marine bieden deze mogelijkheid.

Bewapening en zelfbescherming

Amfibische transportschepen zijn niet uitgerust voor het voeren van het gevecht. De bewapening is beperkt tot middelen voor zelfbescherming. Ze hebben beide 2 Goalkeeper-luchtafweersystemen. Deze snelvuurkanonnen (4.200 schoten per minuut) beschermen het schip op de korte afstand tegen inkomende raketten. Ze kunnen beide tot 10 zware 12,7mm-machinegeweren. Hiervoor zijn 4 vaste, 4 reling- en 2 demontabele posities op het helikopterdek beschikbaar.

Ingescheepte mariniers met Stinger-raketten kunnen bijdragen aan de luchtbescherming, maar in principe wordt het schip in bijvoorbeeld een gevechtssituatie beschermd door LCF-of M-fregatten.

De LPD’s kunnen tot 36 torpedo’s meevoeren, als bewapening voor NH90-helikopters aan boord of als reserves voor escorterende fregatten. Eventueel kunnen met de helikopters aan boord onderzeeboten worden bestreden. Het schip heeft radar- en infraroodsystemen voor het detecteren van gevaar en misleidingsystemen voor inkomende torpedo's en radar gestuurde raketten.

Bijzondere voortstuwing

LPD's beschikken over een unieke dieselelektrische voortstuwing: dieselgeneratoren wekken energie op voor elektromotoren die op hun beurt de scheepsschroeven aandrijven. Met deze voortstuwing kan een LPD met lage snelheid varen en tegelijkertijd landingsvaartuigen in- en ontschepen (debarkeren en embarkeren). De Schelde Groep in Vlissingen heeft de Rotterdam en Johan de Witt gebouwd.

Inzet

De Rotterdam is in 1998 in gebruik genomen, de Johan de Witt in 2007. In 1999 deed Zr.Ms. Rotterdam mee aan de operatie Allied Harbour voor de kust van Albanië en een jaar later aan VN-operatie Unmee voor de kust van Eritrea. In 2003 nam de Rotterdam deel aan VN-vredesoperatie Unmil in Liberia.

De LPD’s zijn sindsdien verschillende keren terug geweest rond de Hoorn van Afrika voor de antipiraterijoperaties Atalanta (EU) en Ocean Shield (NAVO). Op 24 oktober 2012 werd de Rotterdam beschoten vanaf een visserschip, bezet door piraten. De Rotterdam beantwoordde het vuur en schoot het schip in brand.

In 2015 bestreed Zr.Ms. Johan de Witt piraten in het zeegebied rond Somalië. Aan boord bevond zich toen ook een internationale staf die operatie Atalanta vanaf daar aanstuurde.

In 2018 heeft Zr.Ms. Johan de Witt meegedaan aan de NAVO-oefening Trident Juncture. In 2019 maakte het schip de trans-Atlantische oversteek voor de noodhulpoefening Caribbean Coast. In diezelfde periode trok orkaan Dorian (vijfde categorie) over de Bahama’s en richtte daar een immense verwoesting aan. De oefening Caribbean Coast is toen komen te vervallen en de Johan de Witt is overgaan tot het verlenen van noodhulp aan het zwaar getroffen eiland Abaco van de Bahama’s.

In 2020 nam Zr.Ms. Johan de Witt tijdens de uitbraak van de coronapandemie deel aan de oefening Cold Response. Later dat jaar participeerden zowel de Johan de Witt als de Rotterdam aan Dynamic Mariner. In 2022 nam Zr.Ms. Rotterdam ook deel aan Cold Response. Begin 2022 was het schip tevens onderdeel van het NAVO-vlootverband Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1).