Afghanistan

Deze hoofdrubriek bevat 4 rubrieken:

Inzet luchtmacht boven Afghanistan

Een korte impressie van ruim 12 jaar Koninklijke Luchtmacht boven Afghanistan. Het zijn vooral de jachtvliegtuigen, helikopters en transportvliegtuigen die opvallen. Natuurlijk kregen zij ondersteuning van onder meer stafleden, beveiligingseenheden en contactpersonen op verschillende hoofdkwartieren.

Inzet luchtmacht boven Afghanistan

Locatie vliegveld

Periode

Vliegtuigen

Taken

Gesneuvelden / verliezen

Missie
Al Udeid (Qatar)

april 2002 – juni 2002

1 KDC-10 In de lucht bijtanken vliegtuigen coalitiepartners en vanaf oktober 2002 ook Nederlandse F-16’s. Operatie Enduring Freedom (OEF)
Manas, Bishkek (Kirgizië) april 2002 – september 2002

1 C-130 Hercules

Tactisch luchttransport van goederen voor coalitiepartners naar vliegvelden in Uzbekistan, Kirgizië en Afghanistan. OEF
Manas, Bishkek (Kirgizië)

oktober 2002 - oktober 2003

6 F-16’s, vanaf voorjaar 2003 4 F/16´s

Verkenningstaak en close air support coalitietroepen (waaronder Nederlandse infanteriecompagnie ISAF). De F-16’s vlogen in paren binnen anderhalf uur eerst 1.000 kilometer tot Afghanistan. Daar werden ze in de lucht bijgetankt om vervolgens 3 uur boven Afghanistan te vliegen. Met hun wapensystemen ontzetten ze grondtroepen die onder vuur lagen. OEF / International Security Assistance Force (ISAF)

Manas, Bishkek (Kirgizië)

oktober 2002 – april 2003

1 KDC-10

In de lucht bijtanken vliegtuigen coalitiepartners en Nederlandse F-16’s. Shuttlevluchten voor vervoer personeel en materieel van en naar Nederland.

OEF / ISAF
Kabul International Airport (Afghanistan) april 2004 – maart 2005  6 Apaches

Optreden als snelle-reactie-eenheid en kwaadwillenden overtuigen van de slagkracht van ISAF. Voor die slagkracht werden luchtverkenningen en escortetaken uitgevoerd, en grondkonvooien of transporthelikopters beveiligd.

De Nederlandse Apaches zochten begin februari 2005 mee naar een neergestort verkeersvliegtuig en vonden deze ook.

Tijdens een routinevlucht op 29 augustus 2004 stortte een Apache neer. Het incident gebeurde door een communicatiestoornis tussen de vliegers tijdens het overschrijden van een bergkam. Het toestel vloog in brand en ging verloren. De bemanning liep slechts gering letsel op. ISAF
Manas, Bishkek (Kirgizië) september 2004 – november 2004

6 F-16’s

1 KDC-10

In 2004 ondersteunde Nederland de Afghaanse presidentsverkiezing op 9 oktober 2004. F-16’s begeleidden konvooien die stembussen naar de hoofdstad Kabul brachten. ISAF

Kabul International Airport (Afghanistan)

maart 2005 – november 2006 4 F-16’s, vanaf mei 2006 8 F-16’s

In 2005 ondersteunden de F-16’s de parlements- en lokale verkiezingen. Omdat ze vanaf Kabul vlogen was het tankvliegtuig KDC-10 niet meer nodig.
Toen de Belgische en later Noorse samenwerking stopte, vulde Nederland het aantal F-16’s aan tot 8. Ze ondersteunden Nederlandse grondtroepen en coalitiepartners.

Met ISAF fase III richtte de internationale veiligheidsmacht zich meer op Zuid-Afghanistan. De Nederlandse F-16’s verhuisden daarom naar het zuidelijker Kandahar Airfield, in november 2006. Inmiddels was de grootschalige Nederlandse missie in Uruzgan al begonnen.

ISAF

Kandahar Airfield (Afghanistan)

maart 2005 – april 2006

4 Chinooks

De grote transporthelikopters vervoerden in Zuid-Afghanistan militairen van het Korps Commandotroepen en het Korps Mariniers. De special forces hadden als taakgroep een eigen verantwoordelijkheidsgebied waar ze verkenningen uitvoerden en inlichtingen vergaarden.

In deze periode verloor de eenheid 2 Chinooks. De eerste kwam 27 juli 2005 in een door eigen rotorbladen opgeworpen stofwolk in de problemen. Het toestel kantelde, raakte de grond en vloog in brand. De vervangende helikopter raakte 31 oktober 2005 na een verkeerde inschatting van de bemanning een bergtop. Bij dit ongeval raakten 2 bemanningsleden gewond. De Chinook was zo beschadigd dat bergingspersoneel het op de berghelling moest vernietigen.

OEF

Mazar-e-Sharif (Afghanistan)

Voorafgaand aan en tijdens verkiezingsperiode september 2005

1 Chinook

Mariniersbataljon  versterkte ISAF tijdens de verkiezingsperiode en ondersteunde daarnaast een provinciaal reconstructieteam. De transporthelikopter was vooral bedoeld voor medische afvoer van eventuele gewonden.

ISAF

Kandahar Airfield (Afghanistan)

november 2006 – november 2011

6 F-16’s (later 4)

6 Apaches (later vanaf Tarin Kowt en teruggebracht naar 4)

5 Cougars (vanaf mei 2007 afwisselend met 3 Chinooks)

1 C-130 Hercules (wisselende periodes), later als luchtbrug ingezet vanuit Minhad in de Verenigde Arabische Emiraten

Een KDC-10 landde in december 2007 eenmalig op Kandahar Airfield om militairen voor de kerst thuis te krijgen

Nederland had vanaf 1 augustus 2006 de leiding over de ISAF-missie in de provincie Uruzgan. Op dat moment startte ook de zogeheten 1(NLD) Air Task Force (ATF). De luchtmacht bracht al haar eenheden in Afghanistan onder in deze eenheid. De staf huisvestte op Kandahar Airfield en 4 F-16´s kwamen in november 2006 over vanuit Kabul. Vanaf dat moment gebruiken ze ook fotoverkenningsapparatuur.

Een C-130 Hercules- en KDC-transportvliegtuig vlogen geregeld personeel en goederen van en naar het missiegebied. De F-16’s en Apaches leverden close air support aan grondtroepen, begeleidden konvooien en voerden verkenningen uit. De transporthelikopters brachten personeel en materieel naar de verschillende (vooruitgeschoven) bases.

Een van de Apaches werd vanaf Kandahar vervangen nadat het toestel in mei 2006 beschadigt raakte. Een Russisch vrachtvliegtuig blies in mei 2006 tijdens het taxiën eenApache omver.

Nadat 10 december 2009 een Cougar werd geraakt door een projectiel, moest het landen op een vooruitgeschoven basis. Het aandrijfsysteem van de helikopter liep schade op, de bemanning bleef ongedeerd.

Er verongelukten ook militairen. Bij een helikopterongeluk met een Mi-8 helikopter kwamen 26 juli 2006 luitenant-kolonel Jan van Twist (47) en sergeant Bart van Boxtel (29) om het leven. Een maand later, op 31 augustus, verongelukte F-16-vlieger kapitein Michael Donkervoort tijdens een missie.

ISAF

Mazar-e-Sharif

november 2011-juni 2014

4 F-16's

F-16's ondersteunden de politietrainingsmissie in en rond het Noord-Afghaanse Mazar-e-Sharif.

Daarna bleven de F-16's coalitietroepen ondersteunen.

ISAF
Defensie staat er als het nodig is. Waar dan ook. Elke dag. Voor Nederland.